FloraHolland: logistiek voor bloemenpiek moet beter

FloraHolland: logistiek voor bloemenpiek moet beter
19-5-2017
De piek in de week voor Moederdag heeft de logistieke dienstverlening van Royal FloraHolland onder druk gezet. Het tekort aan stapelwagens zorgde voor onrust en klachten.

In de week voor Moederdag 2017 noteerde de bloemenveiling € 6,5 miljoen meer omzet dan vorig jaar. Er werden 254 miljoen snijbloemen, 20 miljoen kamerplanten en 15 miljoen tuinplanten verhandeld. De totale omzet kwam uit op 137 miljoen euro.

Doorloop- en eindtijden ongewenst onder druk
Ondanks 'alle hens aan dek' was de logistieke dienstverlening niet voldoende op orde. Door de toename van het gebruik van stapelwagens en de fijnmazige inkoop staan de doorloop- eindtijden ongewenst onder druk.

Royal FloraHolland heeft op een aantal cruciale momenten het proces op de drie exportlocaties aangepast. Hierdoor kwamen meer stapelwagens beschikbaar, maar werden de doorlooptijden langer en eindtijd later. Ook is regelmatig Interne Nachthuur ingezet. Dit zorgde voor meer beschikbare stapelwagens, maar ook voor extra werk en kosten voor de handel.

Royal FloraHolland gaat proces evalueren
Dat moet beter en anders, stelt Royal FloraHolland. “Na afloop van deze piek evalueren we het proces. Voor de langere termijn onderzoeken we waar de behoefte zit en hoe we hierop kunnen inspelen.”