Britten ondanks Brexit nog steeds koopbereid

Britten ondanks Brexit nog steeds koopbereid
19-5-2017
Britten lijken weer meer te besteden aan bloemen en planten, zeker rond de feestdagen. Dit is de conclusie van een marktbezoek aan het Verenigd Koninkrijk dat Royal FloraHolland dit voorjaar organiseerde.

Tijdens het marktbezoek aan de Cash&Carry's en de bloemisten rondom London werd duidelijk dat er rond de feestdagen goed verkocht is. Ondanks de onzekerheid die Brexit met zich meebrengt, hebben deze bedrijven toch een omzetstijging gerealiseerd in het eerste kwartaal.

Grootste stijging onder andere tulp en amaryllis
Traditioneel gezien wordt de top-10 snijbloemen in het Verenigd Koninkrijk aangevoerd door de roos, chrysant, lelie en anjer, maar de laatste twee jaar ziet men dat de seizoensbloemen zoals tulp en amaryllis en jaarrondproducten zoals de gerbera en de lisianthus hard gestegen zijn. Zo'n 50 tot 70 procent wordt tegenwoordig via de webshop besteld en bezorgd. Hierdoor komen steeds minder bloemisten fysiek naar de Cash & Carry toe.

New Covent Garden Market op nieuwe locatie
De grootste groothandelsmarkt van het Verenigd Koninkrijk: New Covent Garden is op 3 april 2017 verhuisd. Royal FloraHolland bezocht samen met een aantal kwekers deze nieuwe, mooie en frisse locatie. De nieuwe groothandelsmarkt bestaat uit ongeveer 25 bloemen- en plantenhandelaren en een paar hardware en potterie leveranciers. Veel handelaren geven aan het eerste kwartaal van 2017 met positieve cijfers te hebben afgesloten ten opzichte van vorig jaar.

Hoog gesegmenteerde bloemist in de lift
Tijdens het marktbezoek zijn veel hoog gesegmenteerde bloemisten in London bezocht. Deze zijn toonaangevend voor de totale markt. Veel lokale kleinere bloemisten kijken naar deze bloemisten en pikken hier de trends op. Duidelijk werd dat men een positief eerste kwartaal heeft gedraaid. Dit is met name te danken aan de momenteel nog toenemende economie. Van een Brexit is nog weinig te merken, met uitzondering van de schommelende pond.

De bloemisten zien voornamelijk een stijging in de zakelijke en evenementenmarkt. Veel bedrijven, hotels en horecagelegenheden hebben weer budget om sierteeltproducten aan te schaffen en de vraag naar abonnementen neemt toe zeggen de handelaren: “Britten willen graag worden opgevrolijkt met bloemen in deze roerige tijden van onzekerheid, oorlog en aanslagen.”

Supermarkt verliest marktaandeel aan online
Het supermarktkanaal is en blijft het belangrijkste aankoopkanaal voor bloemen in het Verenigd Koninkrijk, zo'n 47 procent koopt bloemen via dit kanaal. Maar het laatste jaar lijkt dit afzetkanaal over zijn piek heen te zijn en vindt er een verschuiving plaats richting online en de hoogwaardige bloemist. Met name het online kanaal is behoorlijk toegenomen de afgelopen vijf jaar van 3 naar 13 procent in 2016. Het aantal online bloemenaanbieders is explosief gestegen en er is veel concurrentie.